Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

"Kan inte just den andevärld jag tror på vara den enda som har objektiv, inte bara subjektiv, existens"

Publicerad 2017-02-03 12:51:00 i Allmänt,

Den som studerar andevärldsupplevelser, ut-ur-kroppen-upplevelser och nära-döden-upplevelser, behöver inte läsa mycket i ämnet innan man upptäcker att var och en av andevärldsupplevarna har sin alldeles egen andevärld, och att otaliga konflikter och motsättningar existerar mellan dem, alltifrån att några omfattar reinkarnation och några inte, till att i några finns djävulen och helvetet, och i andra inte. 
 
Man kan förvisso försvara sig med att just den uppenbarelse man själv tror på, är den enda objektiva andevärlden, och alla andra är subjektiva fantasier. Att den andevärldsupplevelse som ens egen tro bygger på, är den enda som verkligen sett in i den sanna andevärlden. Det finns dock stora problem förbundet med denna förklaring: Varför har den andevärld, som ens egen tro bygger på, inte visat sig för de andra andevärldsupplevarna? Varför varierar andevärldsupplevelserna kraftigt beroende på var man är uppväxt, vilken religion man har? Varför har inte den enda objektiva andevärlden visat sig med synliga bevis för sin existens, i den materiella världen, en gång för alla, på nyhetstevekanalerna BBC och CNN? Varför har inte den enda sanna andevärldens gud gett en intervju på BBC, för att introducera sig för världen, en gång för alla, eller något liknande? Varför har inte den enda sanna andevärlden nån slags station på jorden, med änglar eller andar som förmedlar guds vilja till världen? Vi ser inget av detta, inga synliga bevis överhuvudtaget. Istället är det dödstyst på den fronten. 
 
Vi har visserligen inga bevis för att andevärlden inte är en objektiv realitet, men vi saknar totalt bevis för att den är det. Kanske det räcker för att vi ska kunna avfärda den som tillhörande fantasivärlden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela