Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Skulle Gud finnas, skulle han nog vara på Facebook

Publicerad 2016-11-26 16:14:00 i Allmänt,

Skulle Gud finnas, skulle han nog vara på Facebook, öppna en profil och börja skriva inlägg och chatta med diverse människor. Djävulen borde också finnas på Facebook, där han chattar och frestar diverse människor. Och kanske Gud och Djävulen skulle ha en lång debatt på Facebook.
 
Det är betecknande att inga andar överhuvudtaget har någon Facebookprofil. Vore det inte lätt för dem att öppna sådana? Det är ju bara att logga in sig på någon biblioteksdator med sina andehänder. Eller kan inte andehänder trycka på tangentbord? Dom borde ju kunna röra vid föremål och flytta föremål (Tänk på det påstådda poltergeistfenomenet, där andar härjar rent fysiskt). Men jag har aldrig fått Facebook-mejl från någon ande. Jag har för övrigt aldrig sett eller hört en ande i hela mitt liv, aldrig hört ett knyst från någon sådan. Vad säger inte detta? Skulle de finnas, skulle de nog hört av sig, i alla fall när jag varit i fara, t.ex. under mina domedagspsykoser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela