Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga, del IV

Publicerad 2015-11-20 11:32:00 i Serien "Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga,

43. Universums stumhet. Hade andevärlden funnits, då hade universum kryllat av liv, av telepati och uppenbarelser, kontakt med historiens döda, och av alla slags parapsykiska egenskaper och fenomen. Jag hade märkt det varje dag.
 
44. Varför har inte andeskådarna varit med och hjälpt vetenskapen till nya framsteg? Varför kommer så få framsteg från andevärlden?
 
45. Varför har inte andevärlden brytt sig särskilt om ekologi, varför har den inte varnat mänskligheten för t.ex. den globala uppvärmningen? Eller för Peak Oil? Eller för finanskrisen 2008? Saker som verkligen betyder något? Istället har andevärlden kommit med illusioner som den om 21.12.2012. Detta antyder att andevärlden är en drömvärld.
 
46. Vissa gamlingar säger att dom är "mätt av dagar". Alla vill inte leva evigt.
 
47. Andeskådaren Rudolf Steiner sade (freudiansk lapsus?) att livet efter döden liknade på drömmen. Mediet Samuli Aalto tyckte att drömvärlden och andevärlden var i stort sett samma sak.
 
48. Om man kan komma in i andevärlden med hjälp av droger, säger det litet om hur andevärlden är en produkt av hjärnan, när man mixtrar med hjärnans kemi, får man andevärldsupplevelser.
 
49. Allt måste ha en ände. Ingen kan tänka sig en evig fotbollsmatch.
 
50. Varför har jag aldrig hört ett knyst från mina skyddsänglar?
 
51. Andeskådaren Sadhu Sundar Singhs tre himlar var inte samma tre himlar som Swedenborgs tre himlar.
 
52. Jag har aldrig på allvar känt Guds närvaro, eller Jesu närvaro.
 
53. Mediet Per Ola Thornells avslöjande av mediet Anders Åkesson.
 
54. "Ibland möter den döende personen "på andra sidan" vänner, som i själva verket lever." (Evan Fales i "The Cambridge companion to Atheism" 2006)
 
55. Eben Alexander sade att andevärlden i hans nära-döden-upplevelse var en "drömvärld", fastän han inte trodde så. En freudiansk lapsus?
 
56. Rudolf Steiner sade att Buddha gjorde det samma på Mars som Jesus gjorde på jorden.
 
57. Mediet Per Ola Thornell skrev att David Thompsons fysiska seanser var lika Anders Åkessons fysiska seanser, vilket tyder på att han också fuskar. Många New Age:are anser honom som sitt sista kort i demonstrationen av andevärldens realitet.
 
58. Om vanliga drömmar kan vara så levande som den jag hade natten till den 19.1. 2015, min sagan-om-ringen-lika dröm, hur mycket mer levande är då inte vakendrömmarna? Inte så konstigt att de har blivit betraktade som en verklig andevärld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela