Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Något om andeskådaren Michael Radugas vittnesbörd om andevärlden som "simulation"

Publicerad 2017-09-23 12:41:00 i Allmänt,

Om vi verkligen ska komma underfund med "andevärldens" natur, bör vi gå till dom bland oss som är välbekanta med andevärldsupplevelser. En sådan nulevande andeskådare, en nutida Swedenborg, är den rysk-amerikanske forskaren Michael Raduga. Se hans hemsida om ut-ur-kroppen-upplevelsen (UKU), och hur den liknar klardrömmar. Han har själv haft tusentals ut-ur-kroppen-upplevelser (över 3000, om man ska vara noggrann) och trodde först under två år, att de var bevis på andevärldens objektiva verklighet, men efter mycket experimenterande, kom han fram till att de var "simulationer" av verkligheten, ett slags klardrömmar. Han har grundat ett forskningsinstitut kring ut-ur-kroppen-upplevelser i Los Angeles, och har bevisat att nära-döden-upplevelser egentligen är klardrömmar. 
 
Michael Radugas vittnesbörd har varit sista spiken i kistan för mig i övergivandet av tron på det övernaturliga och livet efter döden, tron på andevärlden som objektiv realitet. Hans ord väger oerhört tungt för mig. Hade Swedenborg haft lika mycket information som Raduga, hade han kanske kommit till samma konklusioner. Men Swedenborg levde i en tid då vetenskapen inte ännu hade gjort sitt genombrott i vårt samhälle (på 1700-talet). Idag har vi så mycket information, att man måste verkligen sticka sitt huvud i sanden för att inte lägga märke till att andevärlden inte är en objektiv realitet, utan en rent subjektiv sådan. Och det är det som många kristna håller på med idag. Men Raduga är modig, och vågar möta vetenskapen och informationssamhället, och dra konklusioner om andevärlden på basen av detta. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela