Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Kritik av Miklos Jakos syn på andevärlden

Publicerad 2017-09-18 13:30:00 i Allmänt,

Religionsfilosofen (lekman) Miklos Jako (hans hemsida är här) har en originell syn på andevärlden. Han menar att det är omöjligt att kontakta den, att kontakta andar (efter att han avslöjat det amerikanska mediet James van Praagh) och att det är omöjligt för andevärlden att kontakta oss. Han menar att alla medier bluffar, eller bedrar sig själv, p.g.a. detta. Men ändå tror han på livet efter döden, på att andevärlden finns. Han så att säga "räddar" den genom att påstå att all ömsesidig kontakt är omöjlig (han tror också att Gud inte griper in i världens skeenden, inte visar sig).
 
Vad leder detta till då? Jo, till att "andarna" och Gud måste vara rätt ointresserade av oss. Hade de varit intresserade av oss, borde de ha visat sig, objektivt för alla, för tusentals år sedan, ja sedan mänskligheten uppkom för 200 000 år sedan. Jag menar också att om människan lever vidare efter döden, är det hennes högsta moraliska plikt att meddela mänskligheten (eller sina närmaste) detta, så att vi inte sörjer i onödan (allt annat vore grymhet), ja det är hennes högsta moraliska plikt att utveckla någon sorts teknik för att visa sig för människorna som fortfarande lever, visa sig objektivt, så att alla kan se, och så att vi kan filma det och posta det på youtube. Sådana filmer skulle snart slå rekord i antal visningar, och revolutionera allt
 
Jesus, om han har existerat, har nu haft 2000 år på sig att utveckla en "andeteknologi" som gör kontakt möjlig mellan andevärlden och vår värld, men ingen Jesus syns på youtube, och de kristna väntar fortfarande på Jesus´ återkomst. Om Jesus verkligen är det bästa mänskligheten har presterat hittills, borde det inte vara svårt för honom att tillsammans med andevärldens avdöda fysiker, tekniker och vetenskapsmän hitta ett sätt att kunna kommunicera med jordborna. Det är hans högsta moraliska plikt att göra detta. Att han (eller någon annan ande) inte gjort det ännu, säger något om verkligheten, att det antagligen inte finns något liv efter detta, och ingen Jesus och inga andar. 
 
Problemet liknar det om vi har blivit besökta av utomjordingar, om folk har blivit kidnappade av utomjordingar, som de påstår att de har. Vi kan utgå från att dessa upplevelser har varit hallucinationer, eftersom utomjordingarna verkar visa totalt ointresse för att visa sig objektivt, så att alla kan se, så att USA:s president kan se, och så att vi kan filma och fotografera. Istället verkar allt vara baserat på nattliga vakendrömmar och hallucinatoriska ut-ur-kroppen-upplevelser. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela