Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga, del VI

Publicerad 2015-11-26 18:59:00 i Serien "Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga,

77. Om Swedenborg och Sadhu Sundar Singh verkligen talade med verkliga änglar och avlidna heliga, hur kommer det sig att de efter all uppenbarelse av sanningen ännu är fundamentalister? Borde inte änglarna ha lärt dem lite bibelkritik, lite sunt förnuft? Men nej, istället bara pur blåögdhet.
 
78. Varför talar inte Gud/Jesus direkt till oss i våra drömmar? Drömmarna är ju det närmaste vi kommer andevärlden i vardagslivet.
 
79. Någon borde ha fått nobelpriset för att bevisa Guds eller andevärldens eller själens existens. Att detta inte är tillfälle, säger en hel del.
 
80. Att vi ännu inte har klarat av att fånga andevärlden på bilder eller i videokamera trots över ett århundrades dokumentation av verkligheten.
 
81. "Because we are built from the same flesh and blood and DNA that forms nonhuman animals, and share their evolutionary origins, their mortality implies our mortality". (filosofen Keith Augustine i boken "The myth of an afterlife. The case against Life after Death, 2015, sid. 3)
 
82. Parapsykologen, ateisten och skeptikern Susan Blackmores (f. 1951) vittnesbörd (en självbiografisk berättelse här). Blackmore hade en omvälvande ut-ur-kroppen-upplevelse i sin ungdom, och engagerade sig sedan i parapsykologin för att bevisa det övernaturligas existens, men kom till slut fram till att det inte fanns ett enda bevis för det paranormala, varefter hon lämnade parapsykologin, efter nästan trettio års forskning.  
 
83. Mannen som menade han var i himlen och träffade afrikaner som sjöng i kör, som hade blivit vita. De menade att alla svarta blev vita i himlen.
 
84. Underligheterna i Roberts Liardons besök i himlen. Pillerna på vilkas förpackningar det stod "överdos av den helige ande", och huset med alla lemmarna, som vi på jorden skulle be om att få, eller "claim". Det senare fanns också med i Sven-Erik Syréns drömsyn om himlen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela