Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Det är något groteskt med den objektiva försoningsläran

Publicerad 2016-09-11 16:27:00 i Allmänt,

Det är något groteskt och vidrigt med de kristnas fascination för korset, alltså Jesu korsfästelse, i den vanligaste, objektiva försoningsläran. Det verkar som om dom inte alls är medvetna om att korsfästelse var ett gammalt tortyrredskap, och att det faktiskt, enligt den kristna mytologin, är Gud Fadern som frivilligt offrar sin son Jesus till en tortyrdöd. Detta är oerhört vidrigt, och säger något om de flesta kristnas groteska gudsföreställningar. Gud är ju rena sadisten om allt detta vore sant, som tur är är det bara myter. Men varför i all världen måste Gud låta plåga sin son med ohygglig tortyr för att kunna förlåta världens synder? Varför kan han inte bara förlåta världen rakt av, utan en syndabock som måste torteras?
 
Jag kan tänka mig att det är denna sadistiska torterargudsbild som ligger bakom medeltidens katolska inkvisition med all dess tortyr, samt bakom "tortyrens återkomst" i USA (tänk på t.ex. Guantanamo). USA som ska vara ett så humant och upplyst land, "det bästa i världen", håller alltså på med tortyr. Läs t.ex. Mattias Gardells bok "Tortyrens återkomst" (Leopard förlag, 2008), så fattar du. Och USA är ett av de mest kristna länderna i det rika väst.
 
Det är med dessa insikter i bakhuvudet som jag nuförtiden ser på krucifixer och tavlor om Jesu korsfästelse, ja på kyrkor överhuvudtaget. De framstår för mig som monument till en sadistisk tyranns ära, till en hänsynslös diktators ära. Det är underligt att de får stå som sådana, att de inte renoveras till bättre och mer anständigt bruk. Tänk bara reaktionen om Stockholm vore fullt av Hitlermonument och Hitlerkyrkor. Det är den närmaste parallellen jag hittar till monumenten och kyrkorna till den kristne gudens ära.
 
Sveriges folk och regering, ja hela världens folk och regeringar, verkar för det mesta inte ha fattat hur vidrig kristendomen egentligen är, i dess vanligaste form, bakom de fina fasaderna och de fina orden om kärlek och förlåtelse. Det säger något om de civiliserades avtrubbade moraliska känselspröt, att de kan tåla något så vidrigt som kristendomen i dess vanliga form. Ursprungsbefolkningar eller utomjordingar, skulle kanske, med sina oförstörda ögon, genomskåda ruttenheten, och kanske koppla ihop de kristnes sadistiske gudsbild med hur de civiliserade behandlar de fattiga (främst i tredje världen), barnen (tvingar dom att plågas på skolbänken), de döende och de som vill dö (nekar dem eutanasi) djuren, naturen, och klimatet framför allt annat. Samt för att inte tala om våra efterkommande, som kommer att få möta en ruinerad, överexploaterad värld, p.gr.a att vi koloniserar deras framtid, och stjäl deras resurser, som de skulle behöva till viktigare saker än att bygga motorvägar.
 
I en gammal kristen känd väckelsesång sjunger man i refrängen "Jag vill älska det urgamla kors". Älska ett tortyrredskap? Sadomasochism, någon? Är inte detta groteskt?

Kommentarer

Postat av: M.E. Nyman

Publicerad 2016-09-11 17:49:42

Det här är förstås en grov förenkling men en tanke ändå, kanske man "först" (typ judendomen och också många andra religioner?) då man kände sig skyldig och ångrade inte blev förlåten av vare sig själv eller andra omkring sig utan blev deprimerad kanske ända upp till självmord. Sedan blev det Jesus och kristendomen, och åtminstone blev man förlåten för sina synder, om dock på ett vidrigt och för oss i nutiden på många sätt konstigt vis. Kanske "vi" nu då börjar vara på det stadiet att vi inte behöver en syndabock heller, utan kan förlåta oss själva och andra för misstag och såna onda gärningar som man ångrar. För att till slut lite parallella med vad du har skrivit så kan ju bra hända att det för riktigt länge sedan också var på det stadiet, sedan blev det tillbakagång i och med större och mera organiserade samhällen och civilisation.

Postat av: jakobnorrman.blogg.se

Publicerad 2016-09-12 04:45:53

Vi måste vakna upp, utan rädsla innse hur läget är.

Postat av: jakobnorrman.blogg.se

Publicerad 2016-09-12 05:22:12

Lars! Min kjära bror! Du var klok, men har blivit dum med dina tankar. Kom til!baka. Se på djuren o seg inte at vi e lika! Leijonet tar vad han får o frågar inne: Ska ja svälta ida! Vestliga religioner hatar jag. Se hällre på Samerna, Intiasta, Kazackerna mm. mm.VI måste lära av dom! Där hör inte latskap,men vetenskap/lärdom om djur o växter m.m hur man får en sund mat på tallriken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela