Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga del V

Publicerad 2015-11-26 18:32:00 i Serien "Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga,

59. Gud skulle så lätt ha kunnat stoppa min domedagspsykos 2011, bara genom att uppenbara sig för mig och visa hur sjuk jag var. Varför gjorde han inte det? Varför denna totala stumhet? Och varför hörde han inte mitt nödrop och gjorde något den 11.11.2011?
 
60. Det mediet Anders Åkesson sade i ett telefonsamtal med mediet Per Ola Thornell, att han trodde att alla de fysiska mediumen fuskade.
 
61. Miklos Jakos avslöjande av mediet James van Praagh (finns på youtube).Han beställde en privatsittning med van Praagh på skype, och räknade hur många träffar han fick, samt testade honom med en lögn om sin avdöde far. Youtubefilmen är Jakos och van Praaghs samtal under skypeseansen.
 
62.  Varför har medier (psychics) funnits i västerlandet i bara 150 år? Borde man inte ha kunnat utöva yrket genom alla tider? Liknar mer en modenyck, en trend, som försorsakades av vetenskapens och sekularismens intrång på religionen, då andevärldstroende letade efter halmstrå att rädda sig med, och blev utnyttjade i detta sökande av charlataner och bedragare, dvs. "medier". 
 
63. Synska Isabella Södling Augustson sade att de andar hon såg inte hade så skarpa drag. Alldeles så det ska vara om det är frågan om drömsyner.
 
64. "En intressant sak som Miklos säger är också att om den bästa av alla påstådda andemedium (James van Praagh) gör så här många missar (efter en privat seans med Miklos, min anm.) och kommer knappast med något av värde, så måste de mindre, mindre kända och sämre påstådda andemediumen vara ännu sämre." (från Humanistbloggen, denna artikel)
 
65. Det finns minst tjugoen pris (ofta kring 10 000-100 000 dollar) runtom i världen som man kan vinna om man lyckats bevisa det övernaturliga, under kontrollerade omständigheter (ofta av humanist- och skeptikerföreningar). Ingen har vunnit något av dessa priser. Ännu fler priser har det funnits genom historien, med James Randis en miljon dollar-pris som det mest kända. Detta pris var tillgängligt från 1996-2015, alltså i nitton år, men lades ner 2015, antagligen för att man tänkte, att om ingen kunde vinna det på nitton år, så kan nog aldrig någon vinna det. 
 
Om man verkligen kan bevisa det paranormalas existens, då borde man kunna kamma hem alla de tjugoen priserna, värt flera millioner dollar.
 
Jag är glad att det har funnits och finns sådana priser, för det stärker min övertygelse om att det paranormala och övernaturliga nog inte finns. 
 
66. Lorna Byrnes syn om det himmelska biblioteket i boken "Änglar i mitt hår" (2016) var väldigt tydlig en hallucination. Säger något om resten av hennes syner.
 
67. Det att allt tar slut i döden, passar bra in i hur resten av universum fungerar, t.ex. universums stumhet, meningslöshet och amoraliskhet.
 
68. Ännu en av de många motsägelserna i andeskådares syner; Julian av Norwich trodde på tre personer i treenigheten, medan Swedenborg var modalist (innebär att Gud är bara en person, men har flera manifestationer). Att man kan vara rättrogen katolik och samtidigt andeskådare, såsom Julian, säger något om andeskåderiets subjektiva natur. Julian trodde också på barnaga. Det skall också något till att vara rättrogen katolik och andeskådare på inkvisitionens tid, jag menar hur kan någon tycka om en kyrka som torterar kättarna?
 
69. Om Gud och andevärlden/det övernaturliga skulle finnas, då skulle nog tidningarna skriva om det. Dagligen och mycket.
 
70. James Randis (f.1928) vittnesbörd. James Randi är en trollkarl som systematiskt avslöjat personer som säger sig ha paranormala färdigheter, som t.ex. Uri Geller och Peter Popoff.
 
71. Teologen John Hicks (1922-2012)  svårighet med att föreställa sig livet efter döden i hans stora bok om ämnet,”Death and the eternal life” (1976).
 
72. Varför har inte Elias Aslaksen (1888-1976), J.O.Smith (1871-1943) eller min avdöde farfar visat sig för min far, och samtalat med min far och min äldsta bror Josef? (Aslaksen och Smith var ledare inom Smiths Vänner, mina föräldrars moderförsamling. Min far har väldigt starka band till dem, och betraktar sin egen lilla husförsamling som några av de enda sanna Smiths Vännerna som är kvar)
 
73. Michael Persingers (f.1945) vittnesbörd. Michael Persinger är en neurovetare som med sin "gudshjälm" (God helmet) lyckats på konstgjord väg inducera nära-döden-upplevelser/ ut-ur-kroppen-upplevelser.
 
74. Indiern Durga Jatavs nära-döden-upplevelse, som han tyckte liknade en dröm.
 
75. Försöket med råttornas nära-döden-upplevelser (finns artikel om det på nätet, här). Det uppstod ett utbrott av hjärnaktivitet just efter att råttornas hjärta stoppade.
 
76. Mangal Singhs nära-döden-upplevelse, som han tyckte kom medan han sov.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela