Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Upplevelser av allvetande i nära-döden-upplevelser

Publicerad 2016-10-10 19:35:00 i Allmänt,

"Flera personer har berättat för mig att de under sitt möte med "döden" haft korta glimtar av en helt annorlunda dimension av tillvaro, där all kunskap - både om det förflutna, det närvarande och det tillkommande - tycktes existera samtidigt i ett slags tidlöst tillstånd. I andra fall har detta skildrats som ett ögonblick av upplysning, under vilket jaget synes vara allvetande. - - - - Likaså har alla varit överens om att denna känsla av allvetande inte ägde bestånd efter deras "återkomst", de kom inte tillbaka med ett universellt vetande av något slag." (Raymond Moody i boken "Frågor vid livets gräns", Natur och Kultur 1977)
 
"Det föreföll plötsligt som om all kunskap - om allt som funnits från själva begynnelsen och som skulle fortgå utan slut - som om jag för en sekund visste alla tidsåldrars alla hemligheter, hela meningen med universum, stjärnorna, månen - allting. Men sedan jag valt (att återvända) försvann denna kunskap, och jag kan inte minnas något av den." (en kvinnas utsagor i Moodys bok)
 
"Det var som om det inte funnits något som man inte visste. All kunskap fanns där, inte bara på ett område utan på alla." (kvinnan i Moodys bok)
 
Värt att nämna är att droger kan ge upphov till känslor av allvetande. Och det är även bekant att hjärnan utlöser naturliga droger när man har nära-döden-upplevelser. "DMT utsöndras  rikligt vid “nära-döden-upplevelser”."(från denna sida)
 
Allvetande är inte möjligt, så dessa upplevelser vid dödens gräns måste ske i en människas fantasi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela