Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag tror Swedenborg hallucinerade, del I

Publicerad 2015-11-15 13:34:00 i Varför jag tror Swedenborg hallucinerade,

Jag har varit mycket upptagen med Emanuel Swedenborg (1688-1772) genom årens lopp. Han har framstått för mig som den främste andeskådaren genom tiderna. Om man vill leta efter bevis för andevärlden, så är Swedenborg den förste och den siste man vänder sig till. Om han inte har beviset, då har ingen det. Ja, Swedenborg var på många sätt mitt sista hopp, mitt sista kort. Och det har visat sig att han inte har det bevis som jag utkrävde. Hos Swedenborg avgörs frågan om andevärldens existens, och den har för mig fått negativt utslag efter ihärdiga forskningar i Swedenborg och hans texter. Nu ska jag gå igenom alla de skäl till att Swedenborg bara hallucinerade, som jag har hittat:
 
1. I Swedenborgs första syn förändrade rummet sig, och Swedenborg såg alla slags äckliga djur krypa på golvet. Att rummet förändrar sig är typiskt för hallucinationer och drömvärlden, där allting är lite annorlunda än i det verkliga. Djuren på golvet är väldigt hallucinatoriskt och drömlikt, det också. "Ät inte för mycket" (som mannen i hallucinationen sade åt Swedenborg) är också drömlikt. Och han som sade det, Gud, uppenbarade sig för Swedenborg samma natt i en dröm. 
 
2. Första gång himlen och helvetet öppnade sig för Swedenborg, var på natten. 
 
3. Swedenborgs bok "De cultu et amore Dei" ger en antydan om vilket spår som Swedenborgs litterära verk skulle ta efter den boken; fantasteriet, drömmen, fantasin. 
 
4. Swedenborg använde sig av andningstekniker för att komma i kontakt med andevärlden. 
 
5. Kommentar till Swedenborgs kristologi: hur sannolikt är det att en oändlig Gud, skaparen till ett oändligt kosmos, blir människa i en ringa snickare i Nasaret för 2000 år sedan?
 
6. Nästan ingenting av det Swedenborg såg och hörde av andevärlden, har blivit bekräftat av andra andeskådare, som t.ex. Rudolf Steiner och Gabriele Wittek. 
 
7. Immanuel Kant menade, helt riktigt, att Swedenborgs andevärld bara var drömmar, i boken "En andeskådares drömmar". Detta sade han innan "lucid dreaming" var blivit allmänt bekant. 
 
8. Swedenborg var motsägelsefull. På vissa ställen i sina skrifter tror han på ett evigt helvete, på andra ställen inte. 
 
9. Swedenborg säger själv att vissa av hans upplevelser utspelade sig på gränsen mellan dröm och vakenhet, precis som vakendrömmar och hallucinationer.
 
10. Swedenborg har blivit diagnostiserad sinnessjuk (bl.a. schizofren) av många, bl.a. Immanuel Kant (filosof), Emil Kléen (läkaren), Karl Jaspers (psykiatriker och filosof), Sten Lindroth (idéhistoriker), Johan Henrik Kellgren, Henry Maudsley (psykiatriker och filosof), Dr. H.B. Rosenbuch, John Wesley, J. Johnson (psykiatriker), Wilson Van Dusen (psykolog). Men jag tror dock att det är fel att kategorisera folk i mentalt sjuka och mentalt friska, det blir godtyckligt, så jag är kritisk till att använda mig av psykiatrins maktmissbrukande terminologi för att kategorisera Swedenborg. Jag skulle bara säga att han var udda, med underliga vanföreställningar och hallucinationer, men i övrigt helt frisk och kapabel att leva ett normalt liv. Ingen är sjuk så som psykiatrikerna tror vi är sjuka, ohjälpligt psykiskt förtappade, redo för dårhuset på livstid. 
 
11. Underligheterna i många av Swedenborgs syner och uppfattningar, såsom det att "den yttersta domen" utspelade sig i andevärlden år 1757, och det att Swedenborgs bibeltolkning var Jesu återkomst. 
 
12. Swedenborgs allegoriska bibeltolkningsmetod är högst spekulativ och ovetenskaplig. Det är så tydligt att han läser in sin filosofi i teksten. Och ett ord har inte samma allegoriska betydning överallt i bibeln. Swedenborg behandlar skriften som om den var helt enhetlig och oemotsägande. Han är egentligen lite fundamentalistisk här. Inte ett spår av bibelkritik finns i hans skrifter. 
 
13. Min professor i teologi vid Åbo Akademi, Tage Kurténs avfärdande av Swedenborg med "Han är en fantast".
 
14. Swedenborg mötte i sina astralresor människor som hade levat på flera andra planeter i vårt solsystem, t.ex. marsianer. Detta är en av de tydligaste indikatorerna på att Swedenborgs andevärld var en drömvärld, ty vetenskapen har inte funnit något liv på de andra planeterna i vårt solsystem. Swedenborg menade att alla planeter i universum var bebodda av människor, ett ganska otroligt påstående på basen av vad vi vet om universum i astronomin, astrofysiken och astrobiologin. 
 
15. Johan Henrik Kellgrens avfärdande av Swedenborg i dikten "Man äger ej snille för det man är galen".
 
16. Varför har Swedenborg inget att säga om evolutionen, varför meddelades han inte sådana vetenskapliga upptäckter av änglarna? Varför ingenting om miljöproblem och ekologi? Gud borde ju ha varnat oss genom Swedenborg för industrialismens fruktansvärda effekter på lång sikt. 
 
17. "The experiences (of Swedenborg) took place in the borderland states between sleep and wakefulness, either as he was going to sleep, or as he was awakening. In this twilight state of consciousness, he found himself transported to other realms and able to talk to the dead and spirits." "Although the experiences took place in a state of semi-sleep, he maintained that he was fully aware of what he was doing. Over time he learned how to astral travel at will and not depend on the sleep state. He used his breathing to begin and control his journeys. (Rosemary Guiley)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 33, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket, studerar vid Komvux vuxengymnasium på ABF-huset i Stockholm. Bor hos min flickvän Titti Spaltro i Stockholm centrum. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i tre år nu. Jag är även naturalist. och tror inte på livet efter döden eller på andevärldens objektiva natur.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela