Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga, del III

Publicerad 2015-11-15 13:52:00 i Serien "Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga,

32. Om andevärlden är en drömvärld, då faller allting på sin plats. 
 
33. Det är svårt att tänka sig en mer rättfärdig ände på det hela än att varje skapning i sin tur upphör att existera. Det finnes mycket av naturens barmhärtighet i detta. Det blir en slags Nirvana av det hela, ändå, till sist. Allt lidande tar slut, för alla. 
 
34. Icke-existens till slut, är naturens sätt att frälsa alla på. Alternativa sätt verkar ta väldigt lång tid (enligt Sundar Singh miljoner av tidsåldrar) och verkar vara väldigt smärtfulla (skärselden). Hur enkelt ifall döden löser lidandets problem, och ondskans problem. Det finns inte någon evig hämnd i naturens väsen. Sådana som vill ha ett evigt helvete för sådana som Hitler, är sadister. Jag kan dock tänka mig att vi invigs, katharsis-likt, till icke-existensen genom en nära-döden-upplevelse i drömvärlden, som kan vara smärtfull för sådana som Hitler. 
 
35. Om Gud och Jesus finns på riktigt, varför gömmer de sig så väl? Det är inte särskilt moraliskt, om detta är fallet. Varför detta skuggväsen, detta spel med folks ovetskap och mörkret?
 
36. När den drömlösa sömnen är det förhärskande under sömnen, kunde man tänka sig att drömlös sömn (eller icke-existens) också är det förhärskande efter döden, och att man vakendrömmer bara i övergången till icke-existensen.
 
37. Följande citat ur Mellen Thomas Benedicts nära-döden-upplevelse (citaten är härifrån) säger något om att det var en drömvärld han upplevde: "You are indeed in control of your near-death-experience" (påminner om vakendrömmar). "The light kept changing into different figures, like Jesus, Buddha, Krishna, mandalas, archetypical images and signs". "The information transferred to me was that your beliefs shape the kind of feedback you are getting before the light." "I had become God." "I was looking out of God´s Eyes." "I knew I would be reincarnated." "So I went through the reincarnation process expecting to be a baby somewhere." "These (the heavens) are thought form creations, that we have created." "In fact, this universe is God`s dream." "Soon we will be able to live as long as we want to live in this body."
 
38. "In most exits from the body, every sensation is so heightened, that the physical world seems like a faint dream in comparison". (Michael Raduga, i denna bok, s.497)
 
39. "1. En allsmäktig varelses vilja uppfylls alltid. 2. Varje allsmäktig välvillig varelse skulle vilja att ondskan försvann. Därför 3. om det funnes en allsmäktig välvillig varelse, skulle inte ondskan finnas. Men 4. ondskan finns, alltså 5. en välvillig allsmäktig varelse finns inte." (ur material från kursen "Kritiskt tänkande och argumentation", på Eiras vuxengymnasium, Finland, 2013, översatt från finska)
 
40. Varför kan inte Gud hela alla sjuka i ett nu? Varför detta oändliga tiggeri, utan att han svarar?
 
41. Det att människor möter Gud i sina nära-döden-upplevelser, tyder på att dessa är vakendrömmar, ty Gud finns ju inte.
 
42. Det att anden i Johannes Grebers bok "Communication with the spirit world of God" försvarade Israels folkmord på invånarna i Kanaan/fienderna i Moseböckerna.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 34, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket. Bor i skogen utanför Stockholm och lever som frivilligt hemlös. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i fyra år nu. Jag är även naturalist och materialist, men jag tror på livet efter döden, dock ej på andevärldens objektiva natur, som något "där ute". Jag avstår från copyright till allt här på bloggen förutom bilder och citat, texterna här är en del av "public domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela