Varför jag inte tror på Gud

en ateists funderingar

Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga, del VI

Publicerad 2015-11-26 18:59:00 i Serien "Varför jag inte tror på Gud och det övernaturliga,

77. Om Swedenborg och Sadhu Sundar Singh verkligen talade med verkliga änglar och avlidna heliga, hur kommer det sig att de efter all uppenbarelse av sanningen ännu är fundamentalister? Borde inte änglarna ha lärt dem lite bibelkritik, lite sunt förnuft? Men nej, istället bara pur blåögdhet.
 
78. Varför talar inte Gud/Jesus direkt till oss i våra drömmar? Drömmarna är ju det närmaste vi kommer andevärlden i vardagslivet.
 
79. Någon borde ha fått nobelpriset för att bevisa Guds eller andevärldens eller själens existens. Att detta inte är tillfälle, säger en hel del.
 
80. Att vi ännu inte har klarat av att fånga andevärlden på bilder eller i videokamera trots över ett århundrades dokumentation av verkligheten.
 
81. "Because we are built from the same flesh and blood and DNA that forms nonhuman animals, and share their evolutionary origins, their mortality implies our mortality. (Keith Augustine)
 
82. Parapsykologen och skeptikern Susan Blackmores vittnesbörd (en självbiografisk berättelse här).
 
83. Mannen som menade han var i himlen och träffade afrikaner som sjöng i kör, som hade blivit vita. De menade att alla svarta blev vita i himlen.
 
84. Underligheterna i Roberts Liardons besök i himlen. Pillerna på vilkas förpackningar det stod "överdos av den helige ande", och huset med alla lemmarna, som vi på jorden skulle be om att få, eller "claim". Det senare fanns också med i Sven-Erik Syréns drömsyn om himlen.
 
85. Divine intervention claims most often concern systems and events for which we have poor predictive capabilities, for example weather, sports, health and social/economic interactions. Such claims are rarely made in relation to those things we can accurately predict and test e.g. the motion of celestial bodies, boiling point of water, and pull of gravity.If a god is constantly intervening in the universe it supposedly created, then it is with such ambiguity as to appear completely indistinguishable from normal background chance.
(från bloggen "Why there is no god")

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars William Larsen

Jag är 33, poet och ekofilosof (dock inte akademisk sådan). Jag är städare och byggmålare till yrket, studerar vid Komvux vuxengymnasium på ABF-huset i Stockholm. Bor hos min flickvän Titti Spaltro i Stockholm centrum. Jag har ett förflutet inom den frikyrkliga väckelserörelsen "Smiths Vänner", av norskt ursprung, som i sin tur har sina rötter inom norsk metodism och pingströrelse, särskilt den s.k. "helgelserörelsen". Vid 17 års ålder bröt jag med rörelsen, och kastades följaktligen (när jag fyllt 18) ut ur hemmet (mina föräldrar är med i Smiths Vänners utbrytarrörelse). Sedan dess har jag varit tidvis agnostiker, tidvis New-Age:are, tidvis halvhjärtad muslim, och tidvis ateist. Till sist slutade jag i ateismen, och jag jag har varit övertygad ateist i tre år nu. Jag är även naturalist. och tror inte på livet efter döden eller på andevärldens objektiva natur.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela